Juli

Vorige week heb ik met de kinderen het midzomerfeest gevierd. We hebben bloemenkransen gemaakt, gezongen en vuur gemaakt (als het weer dat toe liet). Nu is de tijd van de vakantie aangebroken en is het tijd om met de kinderen er op uit te trekken. 

Ga lekker het bos in. Daar zijn de bosbessen al rijp en tegen de tijd dat het vakantie is zijn de bramen ook rijp. Lekker wandelen en onderweg wat bramen en bosbessen plukken.

Bosbessen groeien aan lage struikjes. De bes is duidelijk te herkennen en iets kleiner dan dat je ze in de winkel kunt kopen.

Bramen staan veel lang de paden. Grote lange takken met stekels. Op dit moment zijn de bramen nog groen, maar over een week of twee zullen ze er donkerpaars uit zien.

Plukken en smikkelen maar en misschien nog wat in een bakje mee naar huis.

Klimmen en klauteren

Tijdens het wandelen klimmen kinderen graag overal op en onder. De meeste kinderen weten hoe ver ze kunnen gaan. Het is handig om een paar vaste regels te hebben. Hier hebben ze houvast aan. Hier twee voorbeelden:

  • De tak waar je op klimt of je aan vast houdt is minimaal net zo dik als je pols.
  • Je houdt je altijd met drie ledematen vast aan de boom.

En een regel die handig is als opvoeder om in je hoofd te hebben:

  • Zolang er geen groot gevaar is laat ik mijn kind het zelf doen. Je kind roept wel als hij hulp nodig heeft.

Ik wil een mooi voorbeeld met jullie delen dat laat zien dat een kind heel goed weet wat hij wel en niet kan:

Laatst hadden we een kind bij de BSO die had bedacht ergens op te klimmen en daar dan af te springen. Toen ze er op was geklommen kwam ze er achter dat het wel heel hoog was en dat ze het niet durfde. Ze was in tranen, want ze wilde iets wat ze niet durfde. 

Het is heel moeilijk om je mond te houden en toe te kijken, maar probeer het eens.

Ik wens jullie allemaal een fijne zomervakantie toe!

 

Volg mij nu ook op Facebook.

Plaats een reactie